lördag 14 februari 2009

Is och kyla..

Så, idag är det dels hemåkningsdag, dels dagen vi firar till St. Valentins ära. Snön ligger vit på marken, och på taken. Men det är faktiskt fler än tomten som är vaken. 

Det har inte blivit något snöbollskrig eller något liknade, kylan i den frusna isen, som snön faktiskt är, har hållit mig borta. Till skillnad från staden som jag kan kalla min har ju en förvånansvärd brist på snö, och då den faktiskt infinner sig så är den vit i en tidsrymd som kan mätas i timmar och minuter Därefter blir den brun och rinnande. 

Då jag stod i en kö-liknande formation till bussen som skulle transportera mig mellan Luleå och Piteå så tänkte jag på ett citat som jag ofta slänger mig med när det är kallt i Göteborg; I norrland kan man i alla fall klä sig varm, här fryser man oavsett!

Eh, med det faktumet klarlagt, för så är det verkligen, så slog det mig; En jacka som är vald med fördelen att den är bra att ha som jacka när man skall åka tåg (lätt och smidig), skyddar inte nämnvärt i -15. Hur tort det än råkar vara ute. Har man dessutom haft på sig den inomhus i mer än en timme så ger den faktiskt inget skydd alls... Så kaxig, är inte ett ord jag skulle kunna använda för att beskriva mig själv.

Såhär ser det ut mellan vagnarna på nattåget till norrland.

Nu skall jag se om jag inte kan få i mig lite att äta innan jag lämnar Piteå för den här gången. En lång tågresa framför mig har jag också. Tur att jag sparat flera filmer så att jag har något att kolla på. 


Inga kommentarer: