torsdag 12 februari 2009

internet långt hemmifrån

Så, i Luleå är det snö. Ingen skräll kanske. Speciellt inte eftersom det är februari. 

Vad som är lite skrämmande är att jag efter att ha åkt med X2000 i 3 timmar, sprungit på Sthlms centralstation, stressat på nattåget till Norrland och åkt på desamma i 13 timmar så sitter jag efter lite sömn och klinkar på samma dator som jag gjorde för någon dag sedan klinkade på 1249 km bort. Inte nu fågel vägen, men den kortaste vägen.

Stackars barn som inte har någon lekplats på vintern..

Jag skall se om jag inte skall ta mig till Piteå snart. 

Idag har jag verkligen gjort inget. Det enda jag tittat på på dumburken som var värt att uppmärksamma var någon form av debattprogram där en författare jag glömt namnet på pratade om vad som fanns i mat och hur företag ville att deras mat skulle uppfattas. Kan kortfattat beskrivas som att alla vill att all mat skall se/smaka/verka hemlagat och unikt. Medans det egentligen är industrialiserat och massproducerat. Dessutom är det väldigt mycket kemiskt vi äter, utfyllnad som gör att maten skall smaka/kännas/ser som om det verkligen var massa köttfärs i köttbullarna etc etc..

Det är bara 1,5% avokado i guacamole... om man handlar den färdig...

Inte för att jag bryr mig jättemycket, jag har dessutom ganska stor koll på att om att ju närmare förädlingen av mat (motsatsen till råvara) desto sämre. Men också desto billigare och längre hållbarhet. Det är väl det enda man behöver veta? Så länge man vet att man inte köper hemlagad mat när man köper mat redo för mikro så är man ju Safe. Nog också det som denne författaren ville komma fram till. Men som debattör mot honom, någon som hade en sådan där uppsatt roll inom någon sorts departement motsvarande, hade han en äldre dam som helt lät lite som en person som aldrig ifrågasatt något och som aldrig blivit ifrågasatt. 

Ex. som hon tog upp som saker som inte va bättre om man gjorde de själv: Vodka
Ex. som hon tog upp som saker som mådde bra av att kunna förvaras länge: Vin och vissa oljor.
Så det författaren sa var minsann inte alltid sant.. Dahh!

Vansinnigt lik en dåligt utbildad lärare som är van att inte bli ifrågasatt och som kommer med dumma svar och menar på att "så var det bra med det, jag har ändå rätt och är också den enda som kan detta"

Och en sådan har vi nog alla stött på...

Inga kommentarer: