torsdag 23 juli 2009

Och hur kom jag på att kolla upp allt detta???


Proportionerna på svenska flaggan var det ja. 5-2-9 horisontellt och 4-2-4 lodrätt..

Kändes som om det var siffror som jag bara var tvungen att lära mig.

De flesta flaggor har ju olika proportioner med, så även om de är lika stora, för de brukar de vara när de vajar där på uppe i flaggstången, så är t.ex. korset i svenska, finska, danska och norska flaggorna olika centrerade och tjocka.



Den Danska flaggan har ett smalare kors, dessutom kan flaggan ha proportionerna 6-2-9, d.v.s. mer fyrkantig, utan att man gör fel. Denna var standard från 1748 till 1893 då flaggan på bilden blev standard, även om den andra inte togs bort helt.

Ja, jag behövde lite av en genomgång på Internet om proportioner när jag lärde mig detta. Dessutom var jag tvungen att ändra bakgrundsfärg något för att följande bilder ens skulle kunna användas...



Finland har av någon outgrundlig anledning ett tjockare kors, varför det är så vet jag inte, kanske för att de tror att det symboliserar tuffhet, för just tuffhet står högt i kurs hos de finnar som jag mött... Proportioner blir återigen en fundering, speciellt när man har med udda siffror att göra, det tenderar att göra hela livet svårare att leva och förstå :-)

Och att Norges flagga skiljer sig från de andra, det visste man ju innan, den har ju en 3de färg i sig, den vita randen som alltid var så svår att rita när man var liten och inte så stadig på handen. Men givetvis borde Norges flagga vara likadan som Islands och Färöarnas? Nej, faktiskt inte, Island skulle minsann ha en egen storlek på sin flagga...


Givetvis måste den skilja sig ytterligare.. längre blåa stora fält. Jag har förresten inte satt mig in i alls varför flaggorna har respektive färg. Det tänker jag nog inte heller göra. Däremot har jag läst att de flesta flaggor är inspirerade av den flagga som hade ett fält vardera för Frihet, Broderskap och Jämlikhet... Innan den Franska flaggan bar många länder Kungens flagga, med kungens vapensköld... Hur som helst så tror jag att jag har läst det, så jag är inte säker...

Jo, en felande länk finns det, Färöarnas flagga är faktiskt precis likandan som Norges, vilket underligt nog gör att den sticker ut, ibland är det bra underligt va? Bara för det så får den vara med på bild den också...:


Hur kom jag nu att kolla upp detta?? Jo, självcentrerad som jag är så sökte jag sporadiskt på årtalet 1982 på google. Wikipedias resultat som kom upp tog upp en massa saker som hände under det årtalet.. Underligt nog tog de inte upp något om den 19/2, men men, det får jag leva med. Hur som helst, förrutom att E.T hade premiär, Fanny och Alexander likaså, Andorra fick en egen regering och massa andra saker så stod det även att Sverige fick en ny flagglag detta år.. detta innebar:

"En ny flagglag införs i Sverige. Härvid bestäms de exakta nyanserna av gult och blått i den svenska flaggan. Dessutom blir det inte längre olagligt att trampa på flaggan, att lägga den på marken eller ha den uppe dygnet runt."

Sedan var det bara att klicka sig vidare så stod det massa roligt som intresserade min lilla hjärna... Tjao för nu!
Någon som skall med och åka paddan och grilla nästa helg förresten? Jobbar på det..

F-fpn

2 kommentarer:

GIS-mormor sa...

Det där var intressant Frank! Jag förstår att du var intresserad :-)

Anonym sa...

Intressant!
Att tre Hedbergare (minst)tycker detta betyder kanske att vi inte sticker ut.../Sus