lördag 30 augusti 2008

Tidig morgon

Jaha, vilken tid att vara vaken. Ingen aning varför jag vaknade, men hux flux så var jag det bara. Låg och tittade på lampan och funderade var jag var. Jobbigt var att jag var mitt i en dröm och då jag precis i drömmen hade fått skjuts hem. Var nu detta hem låg, det vet jag inte. Jag kan inte riktigt svara på om jag skulle hoppa av i Kiruna, mellan pappas lägenhet och tågstationen. Eller om det var vid lilla bommen här i Göteborg. Raksträckan behöver inte varit lilla bommen, den kan också ha varit den upp till sporthallen i Kiruna... hmm, även där har jag ju en gång bott. Underligt är iaf att det kan ta länge innan man fattar att man faktiskt är precis där man skall, underligare är att man inte alltid vet var man faktiskt skall vara. Som nu, när jag faktiskt inte visste till vilken av mina adresser som jag bodde på. Jaja..

Såhär kan det sett ut när jag kom hem från skolan, när jag bodde i Kiruna..

Idag börjar tidigt.. 21.00 stod klockan på när jag gick och la mig igår. Jag var väl trött. Så jag vaknade så tidigt som halv 6 då det fortfarande var mörkt ute. Nu när jag försökt somna om (vem vill egentligen vara vaken kl halv 6?) utan lyckat resultat så är det nog dags att göra dagen. Ska äta och ... eh, och... Hmm, det kanske är aktuellt att slå ihjäl tiden på samma sätt under tidiga morgontimmar som det är när jag slår ihjäl sena kvällstimmar? Att göra inget allså..

Det är annars en skön känsla att vakna utan krav på att gå upp. Jag brukar associera det med tidiga morgontimmar i Svappavaara, på vintern (det blev ju aldrig mörkt på sommaren). När man vaknade tidigt, under ett täcke som hade en temperatur i perfekt symbios med kroppen. I ett rum som var bäcksvart. Men utanför hördes ljudet av (säkert också detta som väckt mig) en baklastare som kämpade med snön som lagt sig under natten. Saftblandaren på maskinen lyste upp rummet med orangefärgade ljuskvastar. Det var helt klart ett win-win läge. Jag kunde ju somna om men hade samtidigt inget emot att vara vaken. Som om kroppen fick göra som den själv ville i den takt som passade bäst..

En Baklastare..

Nej, nu är klockan halv 7, så det är dags att gå upp. Även om det inte finns massor att göra så kan jag väl iaf aktivera mig. Jag har flera timmar kvar innan jag skall jobba ju. Tror jag springer till jobbet...

Inga kommentarer: