söndag 6 juli 2008

bättre andra dagen alltså..?


Jag har hört att den andra konserten brukar vara bättre.. jag har hört att han gillar Sverige, jag har hört att det skulle bli magiskt.

Jag önskar faktiskt att jag var där, inte så konstigt kanske, men samtidigt såg jag ju Bruce i fredags. 4 Plus i aftonbladet och Expressen. Idag då? det första man ser är en samling plus i aftonbladet och då vet man att det är 5, även om man inte kan räkna. Från 1 plus- och upp till 4 så står ju de gula små i en fin liten rad. Men när 5 dyker upp.. då är de en samling istället. Ja, oavsett..

Jag har tänkt såhär, dels på hur jag skall förklara den upplevelse som var i fredags när jag var en av de lyckligt lottade i publiken. Orden var ju som slut när jag skrev senast, men nu tror jag att jag har en bra liknelse..:

Man kan slänga ur sig ord, fina eller elaka, man kan krydda dem med en touch av finess eller bitter dräpighet. Man kan överdriva åt än det ena hållet, åt än det andra. För att skryta eller för att föringa. Man kan vinkla det så att det nästan inte ens stämmer med verkligheten. Man kan hitta på egna ord som gör det enklare att förklara, om inte annat för sig själv. Men ord kan vara svåra då de betyder olika för olika människor. Men det slog mig, hur jag skulle förklara. Använd hela din arsenal av superlativ och när du då tror att du är klar och inte kan fler, så kan du ställa dig på din hög av superlativ och se på en fantastisk show, för då har du knappt kommit upp till scenen...

Haha.. rätt trött.

En annan sak, mor min berättade en gång att hon fått sagt till sig att hon kunde vända sig om om hon ville se Bill Gates (nu var inte detta i Sverige eller alls planerat från hennes sida). Hennes ord som förklaring hur det kändes var "Jag hade inte blivit mer förvånad om George W Bush hade stått där"
Lite så kändes det på Konserten i fredags. Man är ju uppe bland de riktigt stora när man kollar Springsteen, det blir inte mycket större. Där av också den overklighetskänsla som infann sig. Kanske.. men jag bara spekulerar, teorier teorier. De passar oftast bara in på mig..

Nej, jag får recensera gårdagen lite senare.. trött som sagt..

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, det är som Håkan sa när vi varit på face to face med David Lynch; "Ska vi prata om det vi varit med om...?"