söndag 7 september 2008

en gammal brandstation..


I Kiruna, där jag mer eller mindre bott på 5 adresser. Terrassen (2 olika ställen, men jag räknar den som en), Järvägsgatan (räknas 2 gånger. En med far, en egen lgh), Biblioteksgatan och Steinholtzgatan (försök göra adressändring till den adressen utan att behöva bokstavera. Och försök bokstavera utan att skriva upp det). På alla ställen utom just Steinholtz så har jag haft en ganska angenäm utsikt.

Varför jag skriver det vet jag inte, men jag hittade en bild på den "utsikt" som jag hade från bibiloteksgatan. Gamla brandstationen helt enkelt. Jag vet inte, men jag det är något fint med den, som det är med så många gamla byggnader. Flera är de gånger jag menat på att rummet i tornet skulle vara det ultimata stället att ha sitt rum på. Tänk att inte bara ha balkong, utan dessutom ha balkong runtom hela rummet. Superbt!
Andra utsikt som kan definieras som helt ok är väl Kebnekaise med sin sydtopp på 2104m och hela fjällmasivet. Passar även på att nämna tågstationen med Kirunagruvan i bakgrunden. Denna gråa klump till berg är trots allt värd att nämna då det råkar vara världens största, underjordiska, gruva.
Just att den är underjordisk gör det till en mindre sevärd sevärdighet, men jag brukar se det såhär: Om det kommer turister i massor som vill se fanskapet, så är de värt att nämna, när jag nämner utsikt från hemmet.
Tyvärr har jag inte sett just detta norrsken..

Från Steinholtzgatans fönster hade jag ingen utikt alls, nästan. Om man inte räknar med det norrsken som fick för sig att uppenbara sig. Nice.. Här har jag Fonus och gråa moln. Sånt är livet.. :)

Inga kommentarer: